2005-09-17

Min lördag.

Någongång efter tolv gick jag, en tidning och en glass ut i solen. Jag parkerade mig på en stol i solen, glassen stoppade jag i munnen och tidningen i mitt knä. Mp3-spelaren hade jag också med mig ut. Satt och sjöng med lite emellanåt medan jag bläddrade slött i ett nummer av Se & hör som jag hittade här igår.

Jag ringde min mamma när jag hade slutat läsa och istället strosade omkring i trädgården och nynnade med i låtarna. Katterna jagade varandra och busade för fullt. Jag hittade en hallonbuske och det var då jag ringde mamma. "Hej, gissa vad jag äter?" och hon suckade och sa "Plommon!?" och jag sa att det var fel. Jag åt hallon. Jag nämnde att jag och Hanna plockat plommon igår och hon sa något om att hon borde komma och plocka lite. Hon sa det halvt på skämt - halvt på allvar. Jag sa åt henne att det bara är att komma hit och plocka. Jag beskrev vägen och hon dök upp efter ett tag. Först gick hon och suckade (på grund av avund) omkring på tomten. Kunde inte säga ofta nog att de verkligen bor fint och har hittat ett hus på ett helt perfekt ställe och att hon lätt skulle sälja huset hon (och pappa) bor i för att köpa en gård som denna. Helst just denna gård. Det fanns ingen hejd på hennes avundsjuka kan jag säga. En massa blommor och fina blomlådor som hon gärna hade tagit med sig om hon fått/kunnat.

Sedan plockade vi eller snarare jag plommon. Alla plommon fanns högt upp och det krävdes trädruskningar och hjälp av en barnrutschkana och en kratta för att få ner dem. Hon fick en hel del i en påse och därefter gick vi in i huset. Gick en vända och hon suckade igen. Frågade om de tänkt flytta härifrån snart. Knappast..;)

Bjöd på sockerkaka som stått sen i torsdags, jag ville inte äta det som fanns kvar själv. Vi pratade om en del saker och jag delade med mig av mina tankar och planer inför hösten och hon sa inte så mycket. Jag har bestämt mig och det vet hon/de, så de säger inget. Det är inte lönt att göra det. Sedan gick vi ut igen och då ringde Hanna. Mamma gav mig 120:- med orden "det är allt jag har i plånboken, här har du" på köpet. Alltså, inte sagt på ett negativt sätt utan mer "det är allt jag har, hade jag haft mer hade du fått mer". Ungefär. Snällt.

Mamma körde hit med deras nya bil. Den är inte ny som i ny - utan en gammal bil i bra skick. Mamma sa att jag kunde (snarare "skulle") köra den bort till macken där jag skulle hämta Hanna. För att provköra den helt enkelt så tar hon Saaben dit och byter tillbaka vid macken. Sagt och gjort. Kan säga som så att den där bilen är bra mycket bättre än den skruttiga Saaben jag kör. Deras "nya" bil är vit och inte alls rostig. Är bra att köra och så vidare. Låter inte mycket och känns smidig jämfört med skrutt-Saaben. Nåja, Saaben duger åt mig. Trots allt. Den må vara rostig och så vidare, men helt okej ändå.

Jag och Hanna har slöat en jäkla massa idag. Pratat, slappat i soffan, ätit mackor, ätit glass och en liten Linnea var glad en stund. Sedan gallskrek hon, hungrig var hon men äta skulle hon minsann inte tyckte hon. Dock gav hon med sig till slut och så var hon glad en stund efter det men så blev hon ledsen igen. Sedan somnade hon. Det var då vi tittade på tv lite mer och åt mackor och glass. Hanna i en fåtölj med Linnea sovandes hos sig och jag i soffan. Var också ut i stallet, precis som igår. Mockade, bar vatten och fyllde på med mat. Totte hämtade jag in efter att jag skjutsat Hanna till macken.

Katterna är ute nu för att de varit inne så mycket idag. De vill vara inne mest hela tiden, men nu får de faktiskt ta och vara ute en stund. Skulle dock inte förvåna mig om de är på verandan precis utanför dörren. Liggandes i någon av stolarna där eller så. Gick och kollade (och tände lamporna i fönstret), de satt/låg på en stol där och blängde på mig när de såg mig i fönstret. De ska få komma in snart och så får de gå ut en sväng igen senare.

Måste fylla på deras vattenautomat nu. Sedan titta på tv eller något sådant. Typ. Tills det är dags att kvällsfodra, då ska jag ut en sväng och så blir det väl mer tv.

Blir skönt att åka hem imorgon. Jag vantrivs inte här, men hemma är trots allt.. hemma. Bra. Skönt.

Inga kommentarer: