2005-08-17

Tider och samtal.

Nämen titta, det blir visst en uppdatering trots allt. Inatt var jag inte ett dugg sugen på att uppdatera idag. Den känslan har som synes lämnat mig. Jag mår bättre idag. Haft extremt skumma drömmar inatt. Men en sak som jag drömde påminde mig om en mycket viktig sak. Min "morfar" Sture var ju till läkaren i måndags och jag har tänkt ringa under denna vecka och fråga vad det är som ger honom bröstsmärtor. Än har jag inte ringt, inatt drömde jag om sommarbostaden (min morfars barndomshem..) som ligger ca. 200 m från mormors hus. Min morfars syskon brukar vara där om somrarna, de använder sitt barndomshem som sommarstuga helt enkelt. Stort hus är det, men så var de också många barn från början. Minns inte hur många syskon min morfar hade, men nu är det bara fem kvar av dem. Några år sedan dog två, min morfar och en av hans systrar.

Hur som helst, jag drömde att jag var där och umgicks med alla de där människorna. Min mormor var också där och hon rökte av någon anledning. Vilket hon alltså inte gör i verkligheten. Jag rökte visst också, men efter bara några bloss slängde jag skiten och deppade. Min mormor som satt och bolmade för fullt fick frågan "jaha, så du sitter och suger i dig det där giftet nu igen?". Hon sa att det ser jag väl själv och "vad är det för fel med det då?". Jag sa att Sture (min "morfar") varit till sjukhuset nu i veckan och att rökningen gett honom problem med hjärtat och lungorna. Att han kanske har lungcancer som Signe hade innan hon dog i december förra året.

Grejen är att det är just det Sture sökt för, bröstsmärtor, "hjärta och lungorna och sådär" som han sa när jag ringde honom en och en halv vecka sedan. Drömmen påminde mig om att jag måste ringa denna vecka, så att jag inte glömmer bort det. Hur jag nu ska kunna glömma bort en sådan viktig sak vet jag inte, men påminnelsen var bra på sätt och vis. Jag hoppas verkligen att han inte har några problem med lungorna. Ingen cancer. Han har rökt i stort sett hela sitt liv och han är nu en bra bit över 80 år och han är lång, smal och börjar få fler och fler krämpor. Han har alltid varit friskast av mormor och morfar.. Mormor dog då i december, jag vill inte att morfar också ska dö. Dessutom vill jag hinna träffa honom innan han gör det. Vilket jag inte hann med mormor. :(
I Finland har jag bara min "riktiga" mormor kvar. Morfar och farmor är döda, farfar likaså - han har dock varit död i runt 35 år om inte mer. Jag har med andra ord aldrig träffat honom. Om jag inte minns helt fel så har inte ens min mamma träffat farfar.. Bara sett honom på fotograifer, som jag.

Perfekt sommarväder ute idag. Inte ett moln på himlen. Blåser lite. Blir nog en vrm dag idag. Jag tänker ändå inte gå ut, jag ska plugga. Jag ska fortsätta läsa på om cirkulationssystemet och därefter kommer respirationssystemet. Det är fem dagar kvar nu bara.

Jag har förövrigt ringt och bokat tid till min läkare och till kuratorn. Kuratorn ska jag till onsdag nästa vecka, skönt att få en tid före skolstarten eftersom den ger mig ångest. Läkaren ska jag till veckan efter, den 30:e..

Nu ska jag äta något. Jag mår illa, men jag ska peta i mig något ändå annars blir det värre.

Inga kommentarer: