Bloggfri dag.
Jaja, jag vet. Bloggen ligger kvar även om jag inte uppdaterar, menade mest på att jag inte har skrivit något idag och därmed varit bloggfri. Självklart har jag läst en massa andra bloggar, men har inte orkat/haft tid att skriva själv. För jag är ju sååå upptagen. *harkel*
Inte direkt nej. Kom hem halv fem kanske och sen dess har jag tragiskt nog suttit vid datorn. Jag har varit sysselsatt hela tiden med att läsa bloggar, surfa runt på diverse sidor (mest universitetets hemsida), blivit förbannad på en snubbe på msn som jag sedan upplyste om att jag skulle blocka honom för jag är less - han sa något om att han hoppas att jag inte gör det och blabla. Jag gjorde det kan jag säga. För han irriterar mig något så fruktansvärt, lite väl taskigt att fläka ut saker om honom här, men jag kan bara säga att för att vara runt 30 år så är han rätt dum i huvudet när det gäller vissa saker. Det kan man i och för sig vara i vilken ålder som helst, men när man själv påstår att man är en "stor tänkare" och att det finns "en kille på 1000 som är som jag, har jag fått höra flera gånger" och ber mig lyssna till min inre röst (ja, jag gjorde den och den skrek "BLOCKA IDIOTEN!") och bli mer känslomässigt närvarande eller vad han nu kläckte ur sig. Förbannad blev jag iallafall, går inte att beskriva människan. Man kan inte älska alla och tur är väl det. Men nu var det inte det jag skulle skriva om egentligen..
... jag har gjort mer än så. Pratat med mamma i en och en halv timme om inte mer. Pratade om allt möjligt och hon sa "jaha, gjort något annat roligt på sistone?" i det som lät som om det skulle vara precis i slutet av samtalet. Jag svarade att det har jag väl inte, men nämnde att jag pratat med Kerstin (en universitetsadjunkt som har koll på röntgensjuksköterskeprogrammet) och min mentor Eva idag på praktiken. Berättade att alla har en mentor på röntgen och sådär. Hon sa att det var väl bra att man kan prata med dem om saker. Hon frågade lite försiktigt om det var något speciellt jag frågat om eller pratat rent allmänt. Jag drog hela den där historien från början, den där historien om mitt felaktiga utbildningsval och ångesten och en massa annat. "Igen?!" var hennes reaktion och då brast det för mig, tårarna kom och de rann väl konstant i en halvtimme sedan. Hon blev lite chockad bara, men tog det med ro sedan. Jag förklarade saker och ting ingående och jag pratade om hur en framtidsplan kan se ut och jag har stöd till 100% från dem. Känns skönt. De vill, precis som alla andra, att jag ska må bra och göra det jag känner är rätt. Vad det än innebär.
Praktik idag som sagt, på CT. En massa akutfall (för det var på akutdelen jag var idag) och även tidsbokade. Mest äldre människor. Intressant det där med CT, men svårt också. Och patienter åker in och ut på löpande band. Det är väl en patient i kvarten ungefär. Vilket innebär att man hinner med en hel del under en dag. Jag var där från 07.45 - 15.45 ungefär. Lunch en timme så det får man räkna bort, pratade med Kerstin i en halvtimme så det får man också räkna bort och så pratade jag med min mentor Eva i sisådär 40 minuter. Har mest suttit ner idag och tittat på när de röntgat patienterna. Frågat om saker emellanåt och bytt papper på undersökningsbordet och hjälpt till att flytta över sängliggande patienter från sjukhussängen till "britsen" de ska ligga på när de röntgas och så tillbaka igen när allt är klart.
Förövrigt fick jag hjärtklappning vid ett tillfälle. Det visar nog hur mycket "hemma" jag känner mig på ett sjukhus. En kvinna som ramlat och slagit huvudet kom in akut. Att en kropp som legat still länge plötsligt ska flyttas tycker inte ett huvud som slagit i något rejält om. Resultatet kan lätt bli.. kräkning. Jag satt utanför när de höll på och skulle flytta/lyfta över henne från ena sängen till andra. Trots att jag bara hörde hur hon kräktes lite (och då menar jag lite) och inte såg det mer än att de höll en påse framför munnen på henne så fick jag hjärtklappning och värre blev det när jag tänkte "ja, det är ju sådant man får vänja sig vid ett jobb här". Jag VILL inte vänja mig vid sådana saker, jag vill inte jobba på sjukhus hur snygg (*ironi*) jag än må vara i sjukhusets arbetskläder i form av vit blus och vita långbyxor till. Jag hör inte hemma där. Punkt slut.
Lisa åkte med mig dit och hem idag eftersom hon också skulle ta igen en missad praktikdag.
Inte fick jag mitt lönebesked idag heller, det kommer nog imorgon. Jag ska jobba på torsdag och på fredag och jag ska nog ta och säga att jag kan jobba tre dagar nästa vecka också. Pengar behöver jag. Alltid.
Imorgon till exempel, när jag ska till kuratorn. Jag har dock 120:- som det kostar. Måste bara ta ut det innan jag cyklar dit. Kanske cyklar ner på stan en sväng innan, till biblioteket skulle jag kunna åka en sväng för att leta upp en eller två bra böcker om dinosaurier. Något sådant. Kanske.
Aj. Ont i bröstet. På höger sida. Inte i högra bröstet utan.. ja äh.. ni fattar. Typ precis där högra bröstet "slutar" in mot mitten (mot bröstbenet och så vidare) gör det ont. Det är lite irriterande. Kan få sådär ibland, inget som jag behöver bry mig om. Ibland får jag dock mer ont och då tar jag en ipren så går det över, när det sitter i länge.
När jag ändå är inne på bröst, de är fortfarande heeeelt ljuvliga och underbara. ;)
Nu ska jag sova eller åtminstone lägga mig och läsa eller se på tv. Imorgon ska jag sova ut. Sedan ska jag ringa till csn och så ska jag ringa till.. ehh.. Skit också. Var ett ställe till jag skulle ringa till men det har jag glömt bort. Bra Heidi. Men det var inget viktigt vet jag, det är csn som är viktigast.
Dumma bröst. Blir nog en ipren iallafall.
Saknar & längtar. Mycket och hela tiden.

1 kommentar:
Vad har du tänkt göra istället för att plugga till det där? :)
Är nyfiken,men vi får väl ta det över msn sedan.
Skicka en kommentar