Sail away.
Jag gillar låten Sail away med David Grey väldigt mycket. Faktum är att jag har den på repete nu en stund. Sjunger med lite tyst, jag vill inte gärna sitta och sjunga högt strax före midnatt i ett hus där man ibland hör väldigt bra vad grannarna pysslar med. Iallafall om de lyssnar på musik. Så jag nöjer mig med att sjunga med lite tyst, speciellt i refrängerna. Jag gillar verkligen låten. Den har något.
När skrev jag sist? Kan det ha varit i fredags? Jo, det var det visst. Igår hade jag inte tid att blogga. Det är inte direkt något jag prioriterar. Visst hade jag väl kunnat blogga när jag var hundvakt, men det fick vara. Nöjde mig med att surfa in på en annan sida och in på SF/Astoria för att kolla upp biofilmer. Skrev rentav ner filmer jag kunde tänka mig att se. Var den listan är nu vet jag inte, jag trodde jag stoppade den i jeansfickan igår, men tydligen var det ren inbillning. Dock såg jag lappen på sängen igår, men sen då? I know nothing.
Det gick bra att vara hundvakt. Snubblade fram i skogen i 35-40 minuter. Snubblade fram passar bättre än promenerade i skogen. Jösses, stigarna är från början ojämna på vissa ställen och det är lätt att trampa snett och ett snötäcke (upptrampat) gör det inte bättre. Men det gick bra. Trots det. Hundarna fick härja på gården först innan vi gick iväg. Sedan var det bara att gå ut på promenad. Och så in igen. Jag åt en macka i soffan och gullade med hundarna. Då dök min vän Johanna upp (vars moster med man är de jag hundvaktar åt) och hundarna märkte det inte förrän hon tog tag i handtaget till dörren i huset. Vilket var förvånande, de brukar nämligen skälla som tokar när en bil kommer och när de hör någon komma gåendes mot huset så brukar de definitivt reagera. Men ingen reaktion förrän hon tog tag i dörren som sagt. Då blev det fart på alla tre såklart. Sedan när Johanna åkte igen så var det sömn som gällde för hundarna. Själv tittade jag på tv fram till kvart i tre. Då släppte jag ut hundarna på gården en sväng för att de skulle få kissa och få frisk luft innan de skulle få komma in i huset och lämnas där. Lämpligt nog ringde en av hundägarna och sa att han var på väg hem och skulle vara hemma om en timme, perfekt. Då behövde hundarna bara vara ensamma en timme.
Körde hem på den slingriga halkiga vägen som tar mig från deras gård till E4:an. Det är ett antal kilometer, vet inte exakt hur långt (aldrig tänkt på att kolla det på mätaren). Vägen är isbelagd och här och där är det packad snö som också är snorhalt. Min bil vill sladda mot min vilja. Det är rätt otrevligt. Trots att jag kör lugnt, speciellt genom de skarpa kurvorna. Nåja. Så länge bilen håller sig på vägen så.
Men åh, plötsligt slog det mig att om bara ett par dagar så är det en ynka månad kvar tills prövotiden är över. När det gäller körkortet alltså. Tiden flyger verkligen iväg ibland! Känns inte alls som om det var nästan två år sedan jag klarade uppkörningen. Det var förövrigt ett år sedan nu i februari som jag körde upp första gången och kuggade mig. Sedan var det tänkt att jag under månaden som var mellan första och andra uppkörningen skulle ta ett par lektioner på trafikskolan och köra någon gång med pappa/en av bröderna för att underhålla körningen så att säga. Men gjorde jag det? Nej, det blev inte av. Satte mig inte bakom ratten på en bil en enda gång under den där månaden. Och så åkte jag till vägverket och körde upp. Klarade uppkörningen. Tur kallas det. Höll på att åka på att fickparkera i uppförsbacke. Men jag hade tur - han ändrade sig nämligen när jag svängde upp på gatan där han hade sett en tom lucka i en uppförsbacke mellan två bilar. För det var för trångt. "Kör vidare" sa han. Tack gode gud tänkte jag. Jag fick istället göra "start i backe" i nerförsbacke istället. Inte svårt alls nej. Fickparkeringen hade förmodligen lett till kuggning. Vilket jag också tror var syftet med den planen från gubbens håll. Han sa nämligen inte "grattis! Du klarade uppkörningen!" efteråt. Istället sa han med en ganska så "less" ton att "ja.. jag kan inte kugga dig eftersom du klarade allt, även om en del saker var på gränsen.. men ja, du klarade dig". Inte ett dugg munter. Just för att jag var på gränsen på flera saker. Han sa att jag får ta och öva mer på vissa saker. No shit? Va? Skulle jag ANVÄNDA mitt körkort efter uppkörningen? Trodde han verkligen det? Jag som trodde att man skaffar sig körkortet bara för att det ser snyggt ut i plånboken .....
Han var rätt otrevlig. Jag kände inte överdrivet mycket glädje där och då när han lade fram min godkända körning på det där negativa sättet. Eller ja, med en negativ ton. Undrar om han hade en dålig dag eller om han alltid är sådär.. Jag vet inte och jag är glad att jag slipper ta reda på det genom en tredje uppkörning.
Hoppsanhoppsan, den där låten hinner verkligen spelas många gånger medan jag skriver..;)
Min helg har i övrigt varit riktigt trevlig. Lugn och trevlig. En timmes stress igår, men utöver det lugn. Både igår och idag. Sådant är bra ibland. Att bara vara. Titta på tv och äta lantchips. Innan dess drack jag en Yalla-joghurt. Jag gillar verkligen Yalla. Iallafall två av sorterna. Varav ena är storfavoriten. På tv blev det Bruce den allsmäktige. Sett den två gånger förut, den är rolig, så det gjorde mig inget att se den igen. Idag har jag mest tagit det lugnt också. Inatt somnade jag väl runt halv ett, sedan vaknade jag ett tag senare och det kändes som om jag sovit minst halva natten iallafall och så var klockan 02.08 - men vad fan? Nåja, jag ändrade liggställning och slängde ut ett ben utanför täcket för att det var varmt och så somnade jag om. Vaknade igen efter ett tag, då var klockan åtminstone fem. Varför jag vaknade vet jag inte. Det var inte speciellt varmt och jag stördes inte av annat, drömde inte konstigt heller. Ändrade liggställning igen och in med benet under täcket och så somnade jag om. Sedan sov jag till halv nio. Låg kvar i sängen minst en timme innan det blev uppstigning och frukost. En Yalla-yoghurt och därefter Lantchips som blev kvar från igår. Finfin frukost va? ;)
Sedan var det slappande framför teven i en och en halv timme. Därefter hände inte mycket alls under dagen, jag satt ett par timmar framför diverse sidor på nätet där jag läste om olika utbildningar. Kollade upp statistik på www.vhs.se för att se hur pass bra betyg/högskoleprovspoäng man måste ha för olika utbildningar. Det är i sådana lägen jag svär över att jag blev så fruktansvärt skoltrött när jag började gymnasiet. Så att mina betyg inte blev bättre. Fler VG hade inte skadat. Kräver inte att jag skulle fått fler MVG, men några G hade jag lätt kunnat få till VG om jag bara orkat anstränga mig lite. Men i vissa ämnen var det så att krafterna inte räckte till. Tråkigt, men det finns inte så mycket att göra åt det. Jag ska göra om högskoleprovet nu i april för att försöka höja poängen. Har skrivit provet en gång förut och då fick jag 0,8. Minns inte när det var, men jag misstänker att det är dags att skriva om det i vilket fall som helst eftersom poängen inte gäller i hur många år som helst. När provet närmar sig ska jag göra gamla högskoleprov via nätet för att få rätt känsla inför provet.
Jag är på rätt gott humör idag. Känner mig uppåt och tillfreds med hur saker och ting är. Även om det givetvis finns saker som är som små mörka moln på min himmel, som ett kommande tandläkarbesök (på tisdag) - alltid lika otrevligt att gå till tandläkaren när man har tandvårdsrädsla. Jag har ett par lugnande tabletter kvar i min burk, de lär komma till användning då. Sedan lär jag hämta ut nya att ha hemma. Behöver sällan ta till tabletterna, men det är skönt att ha hemma utifall att det behövs. För då och då får jag sådan ångest som kräver lite hjälp på traven att försvinna. Men som sagt, inte alltför ofta. Sist jag behövde ta till lugnande var någongång i början av januari om jag inte minns fel. Det var ett tag sedan som sagt. Något annat som är otrevligt är att jag har två laborationer denna vecka om jag inte tittat fel på schemat, men det tror jag inte. Nepp, hade inte kollat fel. Så på onsdag eftermiddag och på torsdag förmiddag eller eftermiddag är det laboration. Jag gillar inte laborationer. Jag gillar inte kemi överhuvudtaget om jag ska vara ärlig, men det är bara att bita ihop och tänka att på kemi A-kursen är det "bara" är några veckor kvar på den. Sedan i slutet (?) av mars börjar visserligen kemi B och biologi B också för den delen (läser A nu). Men ändå. Det är bara strax över tre månader kvar. Sedan är det över. Wohoo. Matten tar slut i slutet av mars då tentan varit, jag är dock relativt säker på att jag kommer att åka på en omtentamen, så den blir säkert i april eller maj. Utöver det så är det "bara" biologi och kemi då. Skönt det iallafall. Att det reduceras till två ämnen istället för att vara tre kurser samtidigt.
Men bortsett från tandläkarbesöket och kommande laborationer och tentor så mår jag finfint. Faktiskt. Mitt hem är mycket rent och städat. Känns riktigt bra att vistas här och jag har insett jag trivs med att ha det såhär fint. Jag har dock absolut inget emot att det är stökigt, så har jag haft det mest hela tiden i hela mitt liv. Men man förändras, tack och lov. Jag diskar dagligen nu och jag håller efter i resten av lägenheten dagligen så att det inte får en chans att stökas till. Och det känns toppen. Verkligen.
Jag mår bra av att träna också. Imorgon ska jag på ett skivstångspass, ska bli spännande/roligt att se om jag gillar det eller om det inte är något för mig. Det ser roligt ut när man tittar på iallafall, få se vad jag känner där och då. På onsdag är det dags för spinning och fredag ska jag nog ta en sväng till gymmet efter skolan på dagen och träna lite där. Roddmaskinen har jag saknat och jag kan tänka mig att ta en sväng på löpbandet också. Boka in en tid för introduktion på gymmet ska jag nog göra imorgon dessutom. Vore skönt att ha lite koll på maskinerna, minns inte riktigt hur alla inställningar ska vara på en del av maskinerna. Man glömmer lätt när man inte rört maskinerna på ett år, då jag senast hade koll. Jag måste komma igång med att träna upp mina ryggmuskler mer seriöst och styrka i övrigt också för den delen. Konditionen sköter spinningen om rätt så bra, men en omgång på löpbandet då och då är nog bra också. Roddmaskinen likaså. I den tränas ryggen också för den delen.
Värst så långt det här blev då. Skrivklåda.
Har förövrigt ändrat så att alla låtar i playlisten spelas nu en efter en istället för en och samma på repete. Omväxling förnöjer. Men jag behövde höra den där Sail Away på repete. Den är bra.
Måste smörja in händerna innan jag lägger mig. De är torra som fnöske.
*ler*
Ja. Jaaaa.. 
Den där var nödvändig. Faktiskt. För det är lite så jag ser ut och känner mig för tillfället. Idag. Igår. Nuförtiden. Inte hela tiden, men ofta. Det känns bra, det är så det ska vara. Man ska komma på sig själv med att le emellanåt, bara sådär. Man ska komma på sig själv med att vara glad. Man ska komma på sig själv med att känna lycka. Man ska komma på sig själv med att ha medvind i livet för en gångs skull. För det har jag. Som jag nämnt förut, det finns givetvis sådant som till och från är som kraftiga motvindar, men det är mer medvind nu än vad jag haft på länge. Det gillas. Det är jag värd. Medvind. Om jag bara kunde få mina pengar att växa lite snabbare på banken och matten inbankad i huvudet så att jag verkligen förstår den, tandläkarbesöket överstökat och en laborationsfri vår så skulle jag bli snäppet gladare. Jag skulle heller inte ha något emot att jag som en blixt från en klar himmel kom på vad jag verkligen vill påbörja för utbildning i höst. Nepp. Det vore trevligt. Och jag lovar, jag skulle inte bli ett dugg ledsen om jag fick kramas lite oftare. Faktiskt inte. Faktum är att om de här sakerna som jag nämnt här ovan skulle bli som jag vill i ett svep så skulle jag bli riktigt nöjd. Jodå!
Nu är klockan fem i för mycket. Det är alltså samma sak som fem i ett. Dags att bädda ner sig.
En bra låt. Det är det. Ett jäkla tjat. Men det är så helt enkelt. Den är bra. Sail away.
"Sail away with me honey
I put my heart in your hands
Sail away with me honey now, now, now
Sail away with me
What will be will be
I wanna hold you now"

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar