Måndagsbarn.
Hittade detta i en gammal dagbok (2004-08-29):
Måndagsbarn
Veckodagen påverkar oss enligt folktron så här: Den som är född på en måndag, är oftast svärmiskt lagd, har sinne för poesi, är mild, vänlig, godhjärtad och hänsynsfull.
Måndagsbarn är ögonfröjd.
Måndagsbarn är snällt och rart.
Måndagsbarn har fagert skinn.
Jag är född en måndag.
Och här är de hela ramsorna:
Måndagsbarn är ögonfröjd.
Tisdagsbarn är älskvärdhet.
Onsdagsbarn får lida ont.
Torsdagsbarn slita tungt.
Fredagsbarn är goda och givmilda.
Lördagsbarn får arbeta för födan.
Söndagsbarn är sött och snällt, glatt och sällt.
Måndagsbarn är snällt och rart.
Tisdagsbarn gör allt med fart.
Onsdagsbarn är kärt besvär.
Torsdagsbarn gör fin karriär.
Fredagsbarn gör gärna gott.
Lördagsbarn får slita hårt.
Söndagsbarn har det alltid bra och får de mesta de vill ha.
Måndagsbarn har fagert skinn
Tisdagsbarn har älskligt sinn
Onsdags barn har lätt att le
Torsdagsbarn ska mycket se
Fredagsbarn är fött till ära
Lördagsbarn ska kunskap bära
Men det barn som är fött på en sabbatsdag - är fagert och fint och fullt av behag
Vilken dag är Du född?

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar