2005-08-22

Efter tentan.

Det är dags för mig att börja fundera på att krypa ner i sängen och läsa lite. Inte plugga, läsa annat. Nästa gång jag skriver ett inlägg här så är tentan över. Då slipper jag tänka på den ett tag. Tills resultatet kommer, resultatet borde dyka upp snabbare än "vanligt" eftersom det är någon sorts krav på att ha klarat den för att få fullfölja termin tre av sin utbildning. Skolan börjar den 29:e så de kan inte dra ut på det en evighet. Jag fick å andra sidan ett mail i fredags om att jag är registrerad på kursen som börjar den 29:e så..

Jaha. Jag sa inför denna tenta att jag skulle se till att ha koll på hormoner och liknande. Har jag det? Verkligen inte har jag insett. Ett hormon har jag koll på, men resten? Nepp. Minns inte ens varifrån den hormonen utsöndras heller för den delen - vet bara vad den gör. Vilka enzymer spjälkar vad i matspjälkningssystemet? Vet inte. Vad är syra-bastjossan för något och vad reglerar det? Vet inte. Det kommer nästan på varje tenta. Vad vet jag egentligen? Jo, jag har koll på lite skelettdelar och sådär. Jag vet att synnerverna går i kors och möts i synnervskorsningen strax framför hypofysen. Bara för det kommer det ingen fråga om det imorgon (tro mig). Jag kan rabbla upp diverse proteiner/delar av en cell men minns jag vad varje del gör? Nej. Jag har insett att jag verkligen inte har så mycket koll som jag borde. Men jag hoppas att det lilla jag kan räcker. Håll en tumme för mig från klockan nio imorgonbitti.

Undrar om jag får lönespecifikationen imorgon? Det tror jag. Ska bli spännande att se hur mycket lön jag får. Om det blir så lite som jag tror eller mer. Hoppas givetvis på mer. Även om det känns som om det knappast kommer att vara mycket. Jag minns inte hur mycket jag jobbade förra skiftet. Ska kolla upp det. Minst tio timmar iallafall. Jag har dåligt minne, det är bara att konstatera.

Men nu får jag ge mig och lägga mig. Jag ska cykla till Magistern imorgon, stället vi ska vara på under tentan. Jag ska lyssna på musik hela vägen dit och hela vägen hem. Bra musik. Så det känns bra att cykla åtminstone.

Nej, egentligen är jag inte så negativ som det låter. Jag tar bara det för vad det är, hela den här tentagrejen. Känns som om det kan gå hur som helst imorgon. Klockan nio vet jag hur det kommer att gå, när jag får se tentafrågorna. Då vet jag om jag har en chans eller inte att klara den. Tills dess tänker jag inte tänka på det.

Jag ska borsta tänderna och lägga mig i sängen och drömma om trevliga saker. Sedan tänker jag ägna några minuter åt att prata i telefon. Sedan kliva upp ur sängen och duscha. Sedan äta frukost. Sedan åka iväg. Där lär jag träffa en drös människor från min klass - jag ser inte framemot det. Sedan skriva tentan. Sedan åka hem. Andas. Njuta. Bli av med all ångest. Äta en god lunch. Bara vara och ha det bra. Helt enkelt.

Nu är det godnatt. Så..

... Godnatt.

2 kommentarer:

deeped sa...

Hormonerna kanske dyker upp imorgon... det kommer att gå bra.

Heidi sa...

Hormonerna dök inte upp.. I mitt huvud alltså. Vilket var lite irriterande..