Frågor om böcker.
N hade mitt namn i en lista över personer som "ska" svara på dessa frågor om böcker, så det är väl bara att försöka svara så gott det går, även om jag misstänker att det blir luddiga svar på de flesta av dem. :)
1) One book that changed your life?
Det är väl ingen bok som förändrat mitt liv. Men jag måste väl svara något och säger då "Indicier" av Patricia Cornwell av den anledningen att jag hade tråkigt i Gävle en gång när jag hade stadskörning (övningskörning) och behövde en bok att fördriva tiden med medan jag väntade på min tur. Jag klev in i en bokaffär och såg av en slump den där boken och slog till. Aldrig ens hört talas om P Cornwell. Och jag fastnade! Det gjorde att jag köpte hela serien med pocketböcker som finns om Kay Scarpetta och än är den inte komplett, de två nyaste fattas...:)
2) One book you have read more than once?
"En komikers uppväxt" av Jonas Gardell. En gång när jag fick den av skolan (alla fick ett exemplar), en gång för skojs skull och en gång för att jag skulle recensera den under någon kurs på universitetet. Jag valde då den just för att jag redan läst den och hade rätt bra koll. Jaja.. och lite för att jag var lat. ;)
3) One book you would want on a desert island?
Det måste väl bli en bok om överlevnad då. För jag är värdelös på "friluftsliv" så att säga och skulle nog behöva en hel del hjälp på den fronten och då är det väl bäst med en sådan bok.
4) One book that made you laugh?
"En deppig dag". En bok med roliga/fina bilder på djur med fyndiga texter (en mening per sida) under. Den får mig att le varje gång jag bläddrar i den. Annars så brukar "lättsamma" böcker av tex Marian Keyes få mina mungipor att dra sig uppåt..:)
5) One book that made you cry?
Oj. Nu måste jag plötsligt börja tänka också för att ha ett svar. "Hjärtat är bedrägligast av allt" av JT LeRoyfick det att tåras i ögonen på en eller flera ställen. Det gjorde ont i mig att läsa den boken. Skulle tro att någon mer verklighetsbaserad bok fått det att tåras i ögonen också.
6) One book you wish had been written?
Det har jag ärligt talat inget bra svar på. Skulle väl vara en manual till hur jag fungerar. För det vet varken jag eller andra så värst mycket om egentligen. Finns vissa delar av mig som funkar konstigt och då vore det toppen att kunna bläddra i en manual och hitta svaret på varför jag gör si eller så eller tänker si eller så. *nickar*
7) One book you wish had never had been written?
Jag måste säga att en av de sämsta böckerna jag läst var.. eh.. Så dålig att jag inte längre minns vad den heter ens. *Tänker efter*. Nepp. Kan inte minnas vad den heter, men plågsamt dålig var den iallafall! Har den som pocket någonstans i någon kasse.
8) One book you are currently reading?
"Isprinsessan" av Camilla Läckberg. Sedan har jag väl några sidor kvar att läsa i "En tillräckligt vacker dag för att dö" av Jeanette Lindblad. En bra bok. Båda böckerna är bra.
9) One book you have been meaning to read?
Det är många det, men en är väl Liftarens guide till galaxen. Jag köpte den i början av året och den ligger och väntar på att jag ska ha tid att läsa den. Började läsa boken (då lånad) för några år sedan, men kom av mig och nu lär jag börja om från början och det ska jag. När jag har tid.
10) Now tag five people.
Fem?! Jag ska väl vara glad om jag får ihop ett par stycken jag kan skicka utmaningen vidare till. Det får bli Guldängeln, ivve och Sparkle. Fler kommer jag helt enkelt inte på här och nu som kan tänkas läsa bloggen och kanske svara.
För övrigt så har jag idag sovit till elva, surfat, slängt sopor, bakat smulpaj, duschat, pratat i telefon och "bara varit". En "ingenting"-dag med andra ord. Helt okej, helt okej. Jag klagar inte. För från och med första september lär jag ha att göra så att det räcker och blir över. Jodå. Jag kom in på sociologi A efter andra urvalet. Jag ska inte alls läsa engelska som jag ställt in mig på då jag bedömde mina chanser som ytterst få att komma in på sociologin med de reservplatsnummer som jag hade. Tju fick jag! Mycket trevligt. Det ska bli intressant, men troligtvis rätt jobbigt också för den delen. Mycket att läsa. Tänkte försöka tjuvstarta lite med läsningen så att man är lite förberedd sådär veckan innan eller något sådant. Brabra.
Nu lär jag dra igång fläkten, det är varmt här och jag svettas. Onödigt.

4 kommentarer:
SOciologi? Bra! Gillar det valet *kram*
Sociologi har jag trots allt haft i tankarna i över ett år, så nu jäklar! Få se om det är något för mig eller inte. Jag tackade ju nej till en 80p utbildning i Sthlm som jag kom in på.. Sociologi med inriktning mot utredningssociologi. Inte redo för det just nu. Det här däremot, det ska bli kul och det borde få mig att ta beslut om den där andra utbildningen. Annars får jag komma på något annat! :)
Attans!
Jag trodde jag duckat tillräckligt länge för den där bok-grejen. Så fel jag hade! Jag läser ju så lite. Ska dock ge mig på ett försök att svara på den nu då.
Och jag har också varit duktig och svarat på de däringa bokfrågorna. *stolt* ;)
Skicka en kommentar