2005-09-27

Obehagligt.

Inatt hade jag riktigt obehagliga drömmar. Jag drömde att jag gick i en skola som var en blandning av skolan jag gick i på låg-och mellanstadiet och min högstadieskola. Vi fick olika uppgifter att göra som skulle vara klara till dagen efter. Av någon anledning skulle vi bjuda en annan klass på korv med bröd och Peder som jag gick i samma klass med förra våren var där och hade köpt med sig korv. Jag var också hemma i Tierp och mamma tvättade kläder och hade sig. Sedan kom hon in i rummet som varit mitt rum och sa en massa saker. Hon hade läst min dagbok, min riktiga dagbok alltså (vilket jag nog drömde för att jag och Madde pratade om just det igår, om rädslan för att någon ska läsa..) och jag blev förbannad och ledsen och allt på en och samma gång. Om så dagboken ligger uppslagen på ett bord så ska man inte läsa. Så enkelt är det. Jag åkte till skolan (och tog den med mig..) och väl där träffade jag några klasskamrater (några jag gått med i högstadiet, några från gymnasiet och några från universitetet..). Pappa skjutsade mig och jag var tårögd hela vägen till skolan. Mest på grund av det där med dagboken. Jag var besviken på min mamma som läst.

Hur som helst, det visade sig att jag var utanför. Inte bara lite utanför utan väldigt utanför. Utfryst. Mobbad. Det kommer förmodligen från gårdagens prat med Lisa. Jag gick runt utanför skolan och var ledsen, visste inte vad jag skulle ta mig till. En del i klassen trodde att jag slapp göra vissa uppgifter bara för att jag mådde som jag mådde, men så var det verkligen inte. Jag gjorde precis lika många uppgifter som de gjorde, men det sved för dem att veta att jag ibland fick en extra dag på mig att göra dem. Men de visste inte att när jag fick en dag extra på mig så gjorde jag ofta lite mer än jag behövde för att bevisa att jag är värd ett visst betyg och så vidare. Det obehagliga (förutom det där med mobbingen och utfrysningen) var att jag vid ett tillfälle satte mig ute på skolgården, på marken, i gruset. Satte mig där och grät. Jag visste inte var jag skulle ta vägen. Plötsligt satt en gammal klasskompis från grundskolan bredvid mig och mådde dåligt också. En kille (som jag förövrigt inte sett på flera år nu) och en del gamla klasskamrater dök upp. Försökte trösta (vad fan hjälpte det.. inget) och var allmänt jobbig. Hon sa till S som satt bredvid mig "jag bara måste få krama om dig" och han sa åt henne att dra åt helvete. Då sa hon "men då måste jag få krama om dig" till mig. Jag knuffade bort henne med min ena fot och sa åt henne att låta mig vara. Ge fan i mig. Hon såg rött kan jag säga. Hon försvann en stund men kom sedan tillbaka och började slå mig. Hon hade en täljd träsak i handen (såg ut som en liten elefant typ..)och med den slog hon mig. Om och om igen. Ingen reagerade. De andra två som dykt upp tillsammans med henne tittade bara på. Hon slog och slog och jag kunde inget göra. Sedan slog hon sig själv med den där trägrejen, för att göra märken på sina armar. Av en enda anledning gjorde hon så - för att ljuga för lärare och liknande att det var jag som började och att hon bara försvarade sig.

Hon visste inte att det hela filmades av skolan övervakningskameror. Det blev min räddning. Usch, det var verkligen obehagligt det där. Stämningen i drömmen var jobbig och jag utsattes för en massa jobbiga saker. Senare i samma dröm anklagades min pappa för att ha orsakat att en man hade hjärtfel (eh..?). Skum dröm. Vaknade svettig och var inte överdrivet lycklig när jag vaknade nej.

Just ja. Drömde också om en blogg (eh, något säger mig att jag läser för många bloggar och att jag skriver för mycket..hm..), det stod mindre trevliga saker där och när jag tittade nästa gång var all text borta. Jag började inbilla mig att jag sett fel, men när jag gick tillbaka i historiken (ungefär sådan som finns på msn) så såg jag att jag inte alls sett fel. Mystiskt.

Men åh. Igår hade jag tänkt sätta mig ner och skriva i min riktiga dagbok. Ska göra det idag. Det behövs. Att skriva är skönt. Man behöver skriva av sig ibland. Eller ofta. Ja jämt.

Oj. Måste ringa till biblioteket idag och fixa omlån på en bok!

Inga kommentarer: