2005-09-06

Blandat

Vet inte om jag har så mycket att skriva om egentligen, men känner ändå att jag vill skriva. Visst finns det alltid en massa inom mig som vill ut och som jag vill skriva, men som jag inte kan/vill skriva om trots det. Det är inget problem, jag har uppenbarligen lätt för att svamla på rätt bra ändå. ;)

Igår när jag promenerade hem till lägenheten från bilen, tänkte jag på kläder. Jag önskar att jag hade lite pengar att köpa kläder för. Jag är inte i akut behov av kläder, men jag skulle gärna vilja ha ett par nya jeans. Inga dyra från JC eller dylikt utan jag tycker att H&M brukar ha sådana jeans som jag tycker om. Kostar väl som mest 400:- eller något liknande. Har jag så mycket pengar "över" just nu? Knappast. De pengar jag har på kontot nu kommer att användas till att betala en bok (kurslitteratur), bensin och mat. Tankade dock igår, så det behöver jag inte tänka på nu på ett tag.

Imorgon är det dags för skola igen. En lab (Photoshop) är det som står på schemat, 13-16. Sedan ska Johanna komma hit och ta en titt på min lägenhet som hon inte sett än och umgås. Jag lär bjuda på middag (med tanke på hur ofta jag "snyltat" hos henne så..:p) och vi lär väl prata på om en massa som vanligt. Finns alltid något att prata om, allvarliga saker, mindre allvarliga saker och helt tokroliga saker. Toppen helt enkelt.

Men usch, nu kom jag att tänka på en dröm jag hade inatt som var hemsk. Jag dog i drömmen. Benen bar plötsligt inte och det var som om jag svimmade, det var väl så också först men jag somnade in. Just när allt blivit bra igen med vissa saker (invecklad dröm det där nämligen) och så dör jag. Direkt efter det vaknade jag. Hatar att se mig dö i mina drömmar, för jodå - det har hänt många gånger förut. Att jag sett mig dö.

Idag fick jag läkarintyget på posten. Jag insåg att jag glömt adressändra på Studenthälsan, för det var mina gamla adress som stod på kuvertet och det hade alltså blivit eftersänt. I läkarintyget står dessutom min gamla adress. Får väl skriva på en enskild lapp till csn sedan för att förklara varför fel adress står på intyget.

Var en smått dryg natt inatt. Jag vaknade någongång runt fyra-fem (vet inte när, men jag vet att de visade en Fame Factory-repris då) och såg att teven stod på. Jag klev upp och kissade när jag ändå var vaken, trots att jag inte alls kände att jag behövde det. Jag har min korsordstidning inne på toaletten. Jag kunde inte nöja mig med att bara kissa, oh nej, jag var tvungen att fylla i några ord i ett korsord jag håller på med. Sedan lade jag mig igen, tittade några minuter på tv och stängde därefter av och somnade om. Vaknade igen efter ett tag och somnade om, vaknade och somnade om. Sedan vaknade jag och såg att klockan var strax före åtta och det tog ett bra tag för mig att somna om. Somnade om iallafall och nästa gång jag vaknade så var klockan 11.15.. Hoppsan. Nåja, det var väl bra, jag behövde få sova länge utan att ha en tid att passa. Även om det nu inte var någon toppenkvalitet på nattens sömn.

Jag ser rätt trött ut idag. Ingen ovanlig syn direkt, så har det trots allt varit hela sommaren. Apropå min sömn, ska ta och skriva ett mail till min läkare för att säga hur det har gått med Remeronen. Jag väntar dock med det till imorgon eller torsdag, för då har det gått en vecka sedan jag började ta dem.

Det luktar tvål om min ena hand. Inte hela handen, men en del av fingrarna. Jag bökade runt i översta skrivbordslådan och såg ännu en gång en av två tvålar där. Jag tog upp den och bara tittade på den och log. Det är de små sakerna som gör det, kan man lugnt påstå. Tvål och parkeringsbiljett. Minnen. Trevliga minnen.

Bara för skojs skull (och i brist på annat att skriva om) tänker jag skriva ner allt som finns i min översta skrivbordslåda, det är en hel del saker:
En mascara, fyra små nagellak, en rulle med sytråd, tre hårsnoddar, ett läppglans, en nagelklippare, två understrykningspennor, tio pennor, en liten burk med hudkräm, fyra erotiska tärningar (sådana där man ska använda tillsammans med någon, med saker man ska göra osv), en pensel som hör till ätbar kroppsfärg, läppglans, vårtmedel och ett limstift. <-- tyckte det var dags för en punkt. Det finns också ett hänglås, två namnskyltar (ena hör till jobbet och andra till röntgen att ha under praktik), en häftapparat, en pennvässare, två plåster, en klosax (snuttans...), två nycklar till en resväska, reservnycklar hit till lägenheten, två "rör" med stift, en hel del kvitton, två tvålar, pappersnäsdukar, en kam, en påse grönt te, två exemplar av boken "Nalle Puhs lilla vänskapsbok" (ena är från Madde och andra från Hanna), boken "Nalle Puhs lilla klokbok", adressändringslappar, ett halsband i en ask, diverse medlemskort (SF bio, Mecenat mfl.), en bränd skiva med alla filmer och kort jag har på Snuttan, säkerhetsdosa till Internetbanken, vaccinationskort (från när jag var liten, senaste vaccinationen som står uppskriven i den är från 1997), läkarintyg, ett recept på nässpray, inbjudningskort till dop, värdecheckar (50:- rabatt vid köp av två biobiljetter), mitt pass, två nyckelringar, örhängen, Sami & Annas bröllopsfoto, anmälan till restplatser på en kurs (dem ska jag dock slänga, papprena alltså), lönespecifikation, ett foto på Linnea och ett Fadderbrev.

Som sagt, en hel del småttt och gott i den där lådan. Slår vad om att ingen orkade läsa igenom allt det där. ;)

Undrar om jag ska pallra mig in i duschen? Orkar jag det nu? Nepp, jag tar det senare.

Däremot känner jag för att gå och se efter hur jag ser ut i ansiktet. Se om jag fortfarande är lika svullen under ögonen som tidigare idag, det brukar gå ner under dagen. Inte helt, men lite åtminstone.

Jodå, svullnaden har gått ner en hel del (men inte helt). Såg till och med snygg ut en snabbis. Jag gillar verkligen mina ögon (när de inte har svullnader under sig). Det har jag sagt förut, jag tycker att jag har fina ögon. Har alltid tycktt om mina ögon. Brukar man inte säga att ögonen är själens spegel? Jag kan inte se in i mina ögon så som andra kan se in i dem. Jag kan inte säga om min själ är vacker eller om den är ful. Jag vet bara att den är trasig på vissa ställen, en del hål har lagats genom åren och nya bildats. Jag tror inte att man någonsin har en själv som är hel - riktigt hel. Det är alltid hål i den, men ibland är hålen så små att de knappt märks. Ibland är de så stora att det knappt finns något kvar av själen. Jag vet vad som fyller hålen i min själ. Det är bra.

Jag tar mig friheten att skriva ner några ord som sagts om mina ögon. Att mina ögon talar så mycket:
"De berättar om en själ som vill växa snabbare än omvärlden tillåter.Om ärr och rädslor men också om en jävla styrka - en tigrinna som ännu inte riktigt släppts lös." och "[...] det finns så mycket i Heidi som vill komma ut. Själen hämnas inte men den kan vara frustrerad av att vilja så mycket men ha blivit stukad."

Vackra ord tycker jag. Djupa. Om mig - som bara är .. jag. Heidi.

Det blir inget mer nu. Det blir mer senare. Det är dags för mig att göra annat.


2 kommentarer:

Prettomorsan sa...

Jag läste hela listan av vad du hade i din låda. ;)

Heidi sa...

Jag är imponerad. ;)